Kristinuskon markkinointipuhe

Nykyajan startup-yrityksille ’pitching’ on tärkeässä roolissa. Pitchingissä yrityksellä on muutama minuutti aikaa myydä ajatuksensa rahoittajille, jotka sitten tekevät päätöksen, rahoittavatko ideaa vai eivät.

Entäpä jos olisi tilanne, jossa joutuisin myymään parissa minuutissa kristinuskon jollekin, ja kuulija sitten päättää, ’ostaako’ vai ei. Kokeillaan, kello käy!

Mietitään aluksi, mistä maailman ongelmat johtuvat. Osa toki johtuu meistä ihmisistä riippumattomista syistä, mutta kun tarkemmin ajattelee, suurin osa ongelmista, kuten sodat, nälänhädät, yksinäisyys, köyhyys jne. on peräisin aivan ihmiskunnan omasta käytöksestä. Ehkä merkittävimpinä ihmisen pahaa aiheuttamista piirteistä ovat ahneus ja itsekkyys.

No niin. Kurkataanpa, mitä heppu nimeltä Jeesus sanoi. Kyllä, hän toitotti tuon tuostakin, miten pitäisi elää; rakasta lähimmäistäsi, huolehdi vähäosaisista, älä tuomitse vaan siunaa vihollistasi, käännä toinenkin poski. Mietipä jos koko yhteiskunta tavallisesta tallaajasta pääministeriin asti toteuttaisivat käytöksessään näitä ajatuksia; yllä luetellut ongelmat olisivat historiaa!

Ruvetaan maailmanparannushommiin! Muutun sellaiseksi, mitä Jeesus käskee, sillähän ongelmat korjaantuvat. Hetki meneekin varmaan hyvin, mutta väitän että kolmen päivän päästä kaikki hienot lupaukset ovat unohtuneet ja sama vanha ahne itsekäs minä on palannut takaisin.

Ei auta. Ihminen on läpeensä paha, eikä sitä omassa voimassa muuteta. Jeesuksen oppi on paperilla oikein hyvä, mutta eihän se toimi, kun ihmisluonne on niin läpimätä. Se on se synti, kurja sana.

Ei hätää. Jeesus oli viisas opettaja, mutta hän oli myös Jumalan poika. Hän tiesi tarkalleen kuinka onnettomia tapauksia olemme, ja tiesi että kukaan ei hänen oppejaan pysty toteuttamaan. Sen vuoksi hän otti kaikki meidän pahat tekomme omalle kontolleen ja kuoli ristillä, jotta me saisimme oman surkeutemme anteeksi.

No, mitä hyötyä siitä sitten oli?

Ristinkuolema ja hänen ylösnousemuksensa aikana tapahtui monenlaista, ja yksi tärkeä oli, että me saimme Pyhän Hengen. Pyhä Henki on yhtä Jumalan kanssa, ja se tuli asumaan meihin. Pyhän Hengen tehtävä on auttaa meitä siinä, mihin emme omassa voimassa pysty; elämään niin kuin Jeesus meitä opetti!

Miten se toimii? Pyhä Henki ei tee meissä mitään ilman meidän tahtoamme. Tahdon ilmaukseksi käy rukous, jossa tunnustamme oman heikkoutemme, tunnustamme Jumalan ja Jeesuksen kaikkivaltiuden ja pyydämme Pyhää Henkeä auttamaan meitä parantumaan.

Ja tiedätkö mitä? Se toimii, jos luottaa siihen että se toimii. Jätetään omassa voimassa yrittäminen pois pyydetään Jumalalta apua aina kun tuntuu vaikealta. Siinä se.

Yritetäänpä uudelleen, ja saattaa mennä viikko, ennen kuin ’vanha minä’ yrittää taas vallata alaa. Ei hätää, armo auttaa. Pyydä anteeksi, ja saat anteeksi. Sitten vaan yrittämään uudelleen!

Mitään pikavoittoa ei välttämättä ole luvassa, mutta Jeesuksen seuraajana alamme eheytyä. Asenteet ja elämänarvot alkavat kuin huomaamatta muuttumaan sellaiseksi, mitä tämä maailma kipeästi tarvitsee jokaiselta meiltä.

Ostitko?

 

Comments are closed.